5 favoriter - del 2

KNÄBÖJ
 
 Det finns många varianter på knäböj men vanligt knäböj/squat är det vanligaste. Sumosquats görs med bredare ben (aktiverar runtom hela benen plus rumpan), ass-to-grass-squat är riktigt djupa knäböj (tar mycket på baksida lår och rumpa), frontsquats är squats med vikten (t.ex. skivstången) framför bröstet istället för bakom nacken (tar mer på framsida lår och stabiliserar bålen mer), osv. osv. det finns många fler. Förutom det specifika i dessa övningar utförs de på samma sätt som vanligt knäböj:
 
Det vanliga knäböjet går ut på att man står lite mer än axelbrett med fötterna och sänker ner sig till en 90 graders vinkel i knävecket och sedan trycker upp sig igen. Viktigt här är att knäna spårar i fötternas riktning och att de inte spårar längre ut än precis ovanför tårna. Kroppen ska hållas så lodrät som möjligt och får endast fällas fram minimalt i höften. Ha en lätt svank i ryggen och skjut ut med rumpan under nergången och spänn in den på vägen upp. Vikten hela tiden ska vara på hälarna. Har man korta hamstrings (baksida lår) kan det vara svårt att inte falla framåt och lägga vikten på tårna, och då kan man prova att lägga en viktplatta under varje fot. Det gör jag och det var min gyllene väg till att kunna göra knäböj överhuvudtaget.
 
 
Knäböj kan göras både med och utan vikter såsom hantlar eller skivstång. Personligen gillar jag knäböj utan vikter, eftersom jag får till en bättre teknik än med skivstång iallafall. Dessutom kör jag helst vanliga knäböj eller ass-to-grass-squats för att det är dom som fungerar bäst för mig.
 
How to Do the Perfect Squat
Ass-to-grass-squat // Vanligt knäböj med skivstång // Frontsquat
Ph:Weheartit
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Anna Hagelin

" Smile To The World & The World Will Smile To You "

RSS 2.0