5 favoriter - del 5

MARKLYFT 
 
"Vanliga" marklyft tar mest på ryggen och är en jättebra övning om man gör den rätt. Den går ut på att man ska lyfta en skivstång med vikt upp och ner.
Man börjar med att böja på knäna, som spåras i fötternas riktning för att undvika skador, och fäller ryggen framåt, utan att räta ut på ryggens ursprungliga formatur.Skivstången lyfts därefter upp så nära kroppen som möjligt utan att snudda vid den samtidigt som knäna rätas ut och ryggen lyfts upp. Stanna när kroppen är rak, inte längre bak än så.
 
Raka marklyft tar mer på benen och rumpan då övningen går till på samma sätt som vanliga marklyft förutom skillnaden att benen hålls raka eller något böjda. Ryggen ska inte ändra formatur här heller och därför kan skivstången bara fällas ner till knäna eller strax under ungefär. Förutom detta gäller detsamma som för vanliga marklyft. 
 
Jag har känt väldigt bra resultat utav marklyft. Har dock kört mer av de raka än de vanliga. Det beror till största del på att de kör raka marklyft på bodypump-klasser och bara säger marklyft och då trodde jag ju att det vi körde var vanliga marklyft. Så tills jag själv tog reda på det var jag ovetande om att det fanns olika slags marklyft haha! Men nu ska jag börja köra mer vanliga marklyft. Superövning som dessutom är funktionell - det finns en liknande situation i verkliga livet. Blir det bättre?
 
KRAM ♥
 
Be Fit, Feel Good
PH; Weheartit
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Anna Hagelin

" Smile To The World & The World Will Smile To You "

RSS 2.0